Logotype och Grafisk profil

Vad gör jag i mitt arbete på Hjärter Esse Marknadsföring och Kommunikation hela dagarna?

Det ser faktiskt väldigt olika ut från dag till dag, vilket gör mina dagar varierade och mycket olika. Gemensamt för alla mina arbetsuppgifter är att jag får förmånen att arbeta mycket med min kreativitet, färg och form.

Just nu har jag två mycket olika uppdragsgivare som jag arbetar med logotype och grafisk profil till. Det är extra roligt att det är två så olika företag som jag behöver arbeta fram helt olika formspråk till.

Hur går jag tillväga när jag arbetar med dessa uppdrag? Det första jag börjar med är nästan alltid att utveckla ett färgschema för min kund. Jag arbetar då med att ta fram vilka färger som ska användas som en röd tråd i deras företags framtida marknadsföring. Ofta blir det fyra-fem olika färger som kommer att gå igen i alltifrån kundens logotype, till hemsidan, trycksakerna och de sociala medierna.

Ibland har kunden haft önskemål om någon färg, ibland börjar jag från grunden. Då utgår jag ofta ifrån vilka varor/tjänster som kunden säljer, färgpsykologi (vad färgerna associeras med), vad det är för person/personer som företräder företaget, och vad för känslor företaget vill skapa hos sin mottagare.

När jag kommit fram till vilka färger som ska användas börjar jag fundera kring vilka typsnitt som kan passa kunden, vad dessa ska symbolisera, och vilka typsnitt som kan passa bra tillsammans. Grundregeln är att aldrig använda mer än 2-3 typsnitt som standard för ett företag.

Vissa av mina uppdragsgivare har önskemål kring en eventuell symbol i logotypen, och/eller ett grafiskt element som ska återkomma genomgående i all marknadsföring för företaget. Andra har önskemål om att logotypen ska vara så enkel och stilren som möjligt. Jag lyssnar på företagets behov och önskemål, men ibland råder jag dem till vissa förändringar för att uppnå bästa resultat.

I framtida inlägg kommer jag berätta mer om hur mitt arbete kan komma att se ut ifall du ger mig i uppdrag att skapa en logotype eller grafisk profil.

Foto: Niclas Kindahl, Fotofabriken i Norrköping AB

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *